Hírek, kritikák, érdekességek és minden, ami könyv

bemutatkozás

Cytat

Cytat

Keresés ebben a blogban

közösségi oldalak

                   

Könyvadaptáció vs. eredeti mû


Könyvmoly körökben elég vitatott, hogy mennyire jó egy-egy adaptáció- legyen szó akár könyvről vagy filmről. A feldolgozás mindig eltér az eredetitől. A változtatás mértékétől, illetve súlyosságától függően szoktak elégedetlenkedni a rajongók. És gyakran jogosan.


Pinterest- Eragon
A legdurvább eltérések tapasztalataim szerint akkor történnek, ha egy könyv történetét viszik mozivászonra. Azzal mindenki tisztában van, hogy nagy valószínűséggel nem az eredetit fogja viszontlátni. Gyakran hosszú részeket hagynak ki, de azt a maratoni hossz elkerülésére lehet fogni. Ezeken nem is akadna fenn annyira az ember. Sőt, ezek között vannak olyanok, amik film formában csak így élvezhetőek, pl. szerintem a Gyűrűk ura (gondolok itt a maratoni leírásokra). De vannak fatális hibák. Ezek talán legsúlyosabbika a személyiségbeli különbségek. Ha egy belevaló, normális vagy éppen távolságtartóbb karakterből csinálnak egy valakit, aki állandóan nyafog, nem tud önállóan megtenni 10 métert és/vagy úgy általában teljesen üresfejű. Ilyenkor szoktak a rajongók vért kívánni.
Ilyenkor én sem tudok bírni magammal, gyakran morgok ("bezzeg a könyvben teljesen máshogy volt"). A családom nem is szeret velem ilyen filmeket nézni :D
Most csak pár ilyen adaptáció jutott eszembe, ezeket viszont szeretném megosztani veletek.

A villámtolvaj (Rick Riordan)
Az utolsó léghajlító
Eragon (Christopher Paolini)
Csontváros (Cassandra Clare)
Harry Potter (J. K. Rowling)
Gyűrűk ura (J. R. R. Tolkien)

Pár szót írok a listán szereplő két szélsőségről.
A villámtolvaj tömény utálatot vált ki egyes rajongókból. A durva az, hogy még a könyv írójából is. Nem gyakran találkozik az ember olyannal, hogy az alkotó elrettentésül hozza fel a művéből készült filmet. (Amúgy szerintem is szörnyű lett. Amit elronthattak, azt meg is tették. Mind a karakterekben, a megjelenésben és a történetben. Mindent.) Rick Riordan külön levelet is írt a tanároknak, amiben összefoglalja, hogy miért is lenne bármi jobb elfoglaltság, mint hogy a könyvéből készült filmekkel kínozzák a gyerekeket. A cikket itt olvashatjátok el angolul. (Tervezek hozzá fordítást csinálni, de attól tartok, hogy az még a jövő zenéje...)

Pinterest- A villámtolvaj

A csontvárossal csak kisebb bajaim voltak. Sokat enyhültem iránta, mikor a testvéremnek panaszkodtam, ő pedig közölte, hogy neki tetszett. Felkeltette az érdeklődését, lehet hogy egyszer a könyvet is elolvassa :D

A többivel sokkal kisebb problémáim voltak. Pl.: Az utolsó léghajlítóban a karakterek voltak furák (ez nem könyv, hanem sorozat adaptáció). Az Eragonban kizárólag Eragon, de még inkább Arya karaktere verte ki a biztosítékot. Náluk volt az a bizonyos karaktertorzulás, amit nem tudok megbocsátani.

A Harry Potterről és a Gyűrűk uráról direkt nem írtam a fenti részben. A Gyűrűk urát egyszer nagyon-nagyon régen láttam filmen és már nem igazán emlékszem rá. A könyvet pedig eddig még nem olvastam. A Harry Potter filmeket is egyszer elkezdtem ugyan nézni, de sokáig nem jutottam velük. A színészi alakítások fenomenálisak voltak, csak egyszerűen jobban tetszettek a könyvek, így nem is strapáltam magam. Illetve (és most jöhet a pfujjogás) még nem olvastam végig a sorozatot, így nem akartam lelőni magamnak az összes spoilert.

A témához kapcsolódik még a könyv-sorozat adaptáció, ami kezd egyre felkapottabb lenni napjainkban. Talán a George R. R. Martin A tűz és jég dala című műve, alias Trónok harca erre a legjobb példa. Bár még nem kezdtem neki sem a sorozatnak, sem a könyvnek, de hála pár barátomnak és a Pinterestnek, körülbelül tisztában vagyok a főbb szereplőkkel, eddigi dolgaikkal, illetve a ténnyel, hogy nem tudom pontosan melyik évadtól, de a sorozat egyre jobban eltér a könyvtől. Szerintem ez jó dolog, hiszen nem vagyunk egyformák, soha nem lesz olyan történet, amivel mindenki egyformán elégedett lesz. Ezzel a húzással viszont az író felkínálja a választás lehetőségét. Akinek pedig mindkettő tetszik, az duplán jól jár :D


Nektek mi a véleményetek a témáról és a listámról? Voltatok már hasonló helyzetben? Vagy van ehhez kapcsolódó vicces sztoritok? Ha igen, szívesen olvasnám kommentben :)


Plusz megjegyzés: a borítókép Ashley-t dicséri :)

Twitter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

© FACEBOOK | INSTAGRAM | YOUTUBE | PATREON.